Drygt 3 timmar.

Så var träningsårets första pass med DSA gjort. Strax efter halv nio imorse rullade vi iväg på klassiska rullskidor mot Stångtjärn. Där bytte vi till löparskor och tog oss via grusvägar och stigar till Grycksbo där vi återigen snörade på oss de klassiska pjäxorna och åkte rullskidor hem mot Falun igen via Österå runt Varpan. Ett pass på dryga tre timmar som inte alls kändes speciellt långt eller jobbigt. Det gick förvånansvärt bra att träna så länge igen, och jag hade inte någon dipp eller känning av trötthet under passet. Nu efteråt däremot känns det att kroppen inte är jättevan vid belastningen under så lång tid och ögonlocken är ganska tunga. Men superhärligt att vara igång på allvar igen och superkul att vi är ett stort gäng som kan träna tillsammans i och med DSAs verksamhet här i Falun som är guld värd!

Som vanligt en god lunch på Restaurang Hammars och i eftermiddag väntar fler timmar på rullskidorna, den gången i skejt. Det blir alltså en rivstart på veckan där nästan 5 timmars träning kommer att rulla in på kontot när dagen avslutas. Det kommer nog att kännas gott i kroppen ikväll. :)

Imorgon är det planerat landsvägspremiär så racern är precis nypumpad och står redo i förrådet. Egentligen är jag inget stort fan av träning på cykel, men några gånger under våren kan det vara ett skönt komplement till rullskidåkningen och löpningen.

I övrigt händer inget speciellt under veckan. Lagom mycket jobb och en hel del träning.
Den stora skillnaden under denna sommar är att jag har bestämt mig för att göra skillnad på jobbdagar och träningsdagar. Förra sommaren och hösten kunde jag ofta träna på morgonen, sätta mig i kassan på ICA några timmar mitt på dagen för att sedan träna igen sent på kvällen. Det fungerade väldigt bra där och då, men jag tror att det slet mer än vad jag trodde. I sommar kommer jag att jobba ganska intensivt under några dagar, för att sedan vara ledig och kunna prioritera återhämtning mellan träningspassen resterande dagar. Det blir alltså mer intensiv träning när jag är ledig från jobb, och mindre träning de dagar jag jobbar. Jag tror att det är ett bättre koncept som förhoppningsvis kan göra att jag tar åt mig träningen bättre.
Jag kommer dessutom att jobba till augusti ut, för att sedan satsa fullt på skidåkningen från september och framåt vilket jag tror blir ett stort lyft för mig när det gäller förmågan att samla energi inför säsongspremiären i november. :)

En tuff, intensiv, hård, utmanande och förhoppningsvis utvecklande sommar och höst väntar. Jag är redo på riktigt nu och fullkomligt älskar att det här har dragit igång igen! :D

IMG_6671

Ett svar på “Drygt 3 timmar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>