Att utveckla sina svagheter.

Precis som man bör förstärka sina styrkor är det också viktigt att ständigt arbeta med att försöka utveckla sina svagheter. Det är så klart roligare och ger en större energiboost att träna sådant man är bra på, men ibland måste man helt enkelt ta tjuren vid hornen och utmana sig själv och träna på det man är dålig i, eller kanske till och med riktigt kass på. ”Du blir aldrig starkare än din svagaste länk” finns det något som heter och jag tror definitivt att det ligger en stor sanning i det. När jag pratar om att utveckla svagheter vill jag givetvis att de ska ha någon typ av konkret anknytning till det jag faktiskt behöver utveckla utifrån det faktum att jag vill åka skidor fortare. Det finns ju tusentals saker som jag skulle kunna bli bättre på eller starkare i, men som jag inte väljer att fokusera på för att det helt enkelt inte gör mig till en bättre skidåkare.

Den här sommaren har jag sett styrkan och snabbheten som två konkreta utvecklingsområden. Bänkpress, bänkdrag och knäböj – styrkeövningar som jag haft en liten skräck för tidigare, just för att jag är så fruktansvärt dålig på dem. Okej, i knäböjen har jag väl ändå haft en skaplig känsla, men bänkpress har verkligen fått mig att backa rejält och jag har helst undvikit den övningen helt.

Styrkan och snabbheten hänger ihop. För att bli snabb bör man vara stark, och ha power i muskulaturen, samtidigt som timingen förstås också är av hög relevans. Tidigare har jag varit ganska förvirrad när det gäller styrketräning i gymmet och jag har inte riktigt vetat vad jag ska göra när jag väl kommer dit. Jag har kanske mest lattjat runt och sällan vågat mig på en progression i träningen rent viktmässigt. Jag har, av feghet för att inte orka lyfta eller tappa vikterna, blivit bekväm och oftast lagt på samma vikter, alltid – sommar som vinter!

I år har jag fått ett styrkeprogram som går ut på en progressivitet och där det finns ett tydligt mål och något att sträva emot. När mina 18 pass, som träningsschemat är uppbyggt efter, är genomförda ska jag kunna ta mer på en repetition max än vad jag gjorde vid det första tillfället. Det här sporrar mig! En utveckling som blir konkret på ett väldigt tydligt sätt. Ett program med en tanke om att jag ska bli starkare och ett program som faktiskt fått mig att tycka om både knäböj och bänkpress.. ;)

En annan sak som tillkommit i min träningsplan är impulser. Även de med ett tydligt fokus och en klar målsättning – att bli snabbare och kunna röra mig fortare. Jag är verkligen inte född explosiv och kommer aldrig att bli en supersnabb sprinter, men jag kan utveckla mina svagheter och jag kan bli snabbare! Snabbheten gynnas väl inte heller direkt av en stigande ålder, och det har därför känts ännu mer triggande att försöka göra slag i saken och förbättra detta nu när tempoväxlingar, ryck och spurter blir allt viktigare i skidåkningen.

Två eller tre gånger i veckan kör jag mina snabbhetspass där ett ganska stort antal impulser ingår. Korta ryck som följs av lugn åkning innan jag är på´t igen. Tekniskt, rappt och explosivt. Mellan 80 och 90 impulser i veckan som gör att jag under dessa veckor nästan, skämt å sido, kört fler impulser än jag gjort totalt i mitt liv tidigare.. ;)

Träning ger färdighet och jag hoppas att mina val att ta tjuren vid hornen och verkligen försöka utveckla mina svagheter kommer att ge resultat under det kommande vintern! :)

IMG_7653

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>