6timmar per dag.

De senaste tre dagarna har jag snittat nästan 6h träning per dag. Alltså nästan 18h träning på tre dagar om man räknar in styrketräningen.
Som jag skrev i mitt förra inlägg har DSA hemmaläger där det stora fokuset ligger på just mängdträning med låg intensitet för att vänja kroppen och skapa en bred och stabil grund att utgå ifrån när det är dags för lite mer högintensiv träning om någon vecka. Rullskidåkning har varvats med löpning och cykel och varje förmiddag har vi betat av ett pass på mellan 4-4.30h för att på eftermiddagen köra ungefär 2h, alltså ett ”normallångt” distanspass annars.
Givetvis börjar benen bli möra och det börjar kännas i både kropp och knopp att mycket träning har genomförts, men jag är mycket positivt överraskad över mig själv och hur bra jag har hanterat det. Det har flutit på bra och allt fungerar som det ska. Att gå in i dessa träningsdagar med två lopp på 10mila i benen kanske inte egentligen var helt optimalt, men eftersom att jag avbryter min lägervecka idag för att dra utomlands en vecka, känns det ändå okej. Benen behöver återhämta sig lite nu då det definitivt är de som tagit mest stryk under dessa 5 hårda dagar.

Det har hittills på lägret varit fantastiskt fina träningsdagar och jag är väldigt glad och tacksam att få vara endel av detta gäng. Det är ett enormt härligt GO i gruppen just nu och jag tror att det är inspirerande och motiverande för alla! :)

10mila då? Det gick otroligt bra! Jag är nöjd med båda mina insatser där jag sprang klart godkänt i damstafetten, precis som de övriga i laget också gjorde, och vi slutade på plats 43, 5e bästa andralag!

På sista sträckan i herrstafetten hade jag som drömmål att gå under 2h på de 16km som väntade i skogen. Det var enormt krävande fysiskt där både benen och andningen stundtals skrek av trötthet, men jag klarade mitt mål! 1.57h på utstämplingslappen och tillsammans med tätklungan i omstarten in i mål! :)
Ett stort TACK till IFK Mora OK som återigen levererar ett förstklassigt 10mila organisationsmässigt!

Så, nu väntar alltså en vecka i solstolen tillsammans med min kära mor. Vi drar tidigt imorgonbitti mot Arlanda för att lyfta mot Gran Canaria och Playa Taurito. Det kommer givetvis att bli endel träning även där, men då med betydligt mer fokus på fart och korta intensiva pass. Allt för att hinna pressa i solstolen så länge som möjligt resten av dagen.. ;)

Ett svar på “6timmar per dag.

  1. Milda makter vilken mängdträning. Säg snitt 800 cal/timme under 6 timmar blir 4800 cal lika med 1200 gram kolhydrater. Men här ligger väl fokus på fettförbränning . . . ?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>