Borta bra men hemma bäst?

Det finns många fina ställen att träna på. Norska fjäll och schweiziska alper i all ära men man får ju faktiskt inte glömma de fantastiska träningsmöjligheter som vi har här i Dalarna och mer specifikt i området kring Mora.

I helgen hade vi just chansen att utnyttja terrängen hemmavid när klubben körde ett ”hemmaläger” mellan torsdag eftermiddag och söndag förmiddag. Totalt 6 fina träningspass där vi tog tillfället i akt att springa två av Moras otroligt fina och väl uppmärkta löparrundor, först Amperundan i torsdags och sedan Högåsrundan i lördags förmiddag. Jag är väldigt förtjust i dessa rundor och tycker att området kring Mora är magiskt fint för just terränglöpning. Tydligt markerade, lätta att hitta och alltid i finfin miljö och av varierat slag i både kupering och underlag.

Förutom att springa har vi givetvis också åkt rullskidor. Två lugna distanspass, varav ett runt Orsasjön, och två intervallpass. Det är just intervallpassen som jag tänker grotta ner mig i under detta blogginlägg och som du ska få läsa lite extra om.

I fredagsmorse var det lagtempointervaller stakning som stod på programmet där tanken var korta dragningar i tät för att hålla farten konstant hög utan att behöva slita ihjäl sig. Fyra tjejer och tio killar drog iväg mot Selja där intervallerna skulle starta för att gå upp längs Vasaloppsvägen. Tre 10-minutersintervaller bortåt och tre hemåt. Totalt 6 stycken och en timmes total effektiv intervalltid.

Vi tjejer kunde inte riktigt hålla ihop den här gången och splittrades upp efter någon intervall. Lättast och mest effektivt för alla blev det istället om vi körde intervallerna enskilt. Jag och Ida höll ihop ända tills hennes stavspets gick av och även vi splittrades. De tre sista intervallerna blev det därför fullt fokus på mig och på mitt där det tekniska fick styra. Under sommaren har jag jobbat hårt med att hitt en högre position i stakningen och att få tyngden mer på framfot för att få maximal kraft i åkriktningen. Tanken var egentligen tröskel på detta pass, men när jag hamnade ensam såg jag det som ett ypperligt tillfälle att pressa mig själv lite hårdare. Under den sista intervallen var jag riktigt riktigt trött men tänkte att om jag hade jobbat i 50 minuter för att nå denna trötthet var det just NU jag skulle passa på att träna stakning med trötta och tömda muskler – något jag behöver bli bättre på!
Och jag lyckades åka mig trött visade jag nog prov på när jag gjorde världens praktvurpa inför resten av gänget när jag skulle plocka upp mitt vätskebälte från marken när intervallerna var avklarade. ;)

img_9370

Lägrets sista pass, igår, var skejtintervaller i Orsa. Där snurrade vi på en runda som innehöll 3 stycken 5-minutersintervaller per varv, med 30 sekunders vila, 5 minuters setvila ner mot starten igen och 4 varv. Alltså totalt 12 stycken 5-minutersintervaller i högt och hårt tempo. Ett härligt jobbigt grispass skulle jag säga, men med en underbar känsla av att verkligen kunna kriga på och köra kroppen riktigt trött. Med en grym sparring blev detta ett av de bästa intervallpass jag genomfört och jag var så nöjd efteråt. Att utnämna passet som ett av de bästa handlar inte om att jag var i superform eller att jag kände mig extremt pigg. Mer det bästa för att jag hade förmågan att pressa mig hårt under alla intervaller, peppa mig själv mentalt och verkligen genomföra passet på ett bra sätt utifrån förutsättningarna, vilket också gjorde att tempot var konstant högt utan att dippa mot slutet. Bra!

img_9393

Det känns som att många av IFK Moras åkare är på tå i år och att vi hjälper varandra att utvecklas på bästa tänkbara sätt. Vi har en bra lägerverksamhet och med bästa tänkbara hjälp av Håkan som tränare så tror jag att vi tar små steg framåt hela tiden, både fysiskt och tekniskt. Snart är säsongen här och jag börjar verkligen längta efter att få åka iväg med detta gäng och sätta igång tävlandet igen! :)

img_9388
Bästa möjliga återhämtning efter en tuff och mycket givande träningsvecka.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>