Läget. Positivt och mindre roligt..

Sedan jag skrev senast har mina besvär i ryggen tilltagit ännu mer. Det blir tyvärr inte bättre utan känslan är precis den motsatta, att besvären ökar. Smärtan i ländryggen har vandrat ner i baksida lår, vader och ibland som domningar i fötterna. Efter lördagens lopp på minitouren i Falun, där jag knappt tog mig runt de 5km på Lugnet, fick jag som sagt nog och kände att måttet var rågat. Jag kontaktade en läkare och fick i och med det en röntgen inbokad. I måndags röntgade man min bröstrygg och ländrygg i en vanlig slätröntgen. Detta för att se hur kotor och avståndet däremellan såg ut, mest för att utesluta eventuella kotglidningar eller någon diskpåverkan.
Idag kom svaret, och till min stora glädje var det ett positivt sådant! Inga tecken på att något är galet med diskarna då ryggraden och kotorna såg helt normala ut. Lättnad! :D

I samma veva besökte jag en sjukgymnast som noggrant gick igenom min rygg, kontrollerade rörlighet, muskelstyrka och olika funktioner i benen och ryggen. Mina problem är något diffusa och svårtolkade men efter den utförliga undersökningen är det mest troligt en kraftig irritation i nerverna som utgår från korsbenet, ischiasnerverna, som stör. Denna irritation skapar en kraftig trycksmärta i området kring korsbenet och skickar även ut nervsmärtor i baksida lår, vader och fötter, värst på höger sida. Irritationen skapar också ett stort kraftbortfall i höger ben som även är väldigt spänt i området kring gluteus och hamstings. Det primära problemet är alltså nervirritationen och det sekundära att musklerna blir spända och tappar kraft, och att jag får enormt ont. Detta är inget som på något sätt är helt bekräftat och säkert, men känns som en väldigt rimlig och sannolik teori och något som jag väljer att tro på för att ha något att gå efter i min rehabiliteringsprocess.

För att få detta att gå över, och för att få loss nerven som just nu ”klibbat fast” har jag ett antal rehabövningar som jag ska göra varannan timme varje dag. Saker som gör ont ska jag undvika och detta måste jag bli stenhård på. Detta är något som jag tycker känns väldigt svårt och som en stor utmaning. Vad är ”dålig smärta” som förvärrar det hela och vad är ”bra smärta” som jag kan uthärda? Den gränsen känns hårfin i och med att jag flera gånger per vecka på något sätt ”älskar” att pressa dessa gränser lite längre i från mig. Uthärda smärta och på något märkligt sätt lära mig att hantera den och tycka om den. Givetvis smärta som gör gott, och inte ont som det gör i detta fall. Men ja, jag tycker att det är en svår gräns..

Så, tiden framöver kommer att handla om alternativ träning och rehab för mig, och alltså inget tävlande de närmaste helgerna. Det är tydligen svårt att säga hur lång rehabiliteringsprocessen är för denna typ av skada då det är väldigt individuellt och helt beroende på hur irriterad och envis nerven är.

Idag inleddes mars månad, säsongens sista ”riktiga” tävlingsmånad där bland annat den sista cuphelgen och SM del 2 ska avgöras. Ja, det här är, som ni förstår, definitivt inget jag hade önskat mig. Trots att jag FÖRSÖKER peppa mig själv och vara positivt inställd kan jag ju inte förneka att det känns riktigt surt att råka ut för ännu ett bakslag. Jag tillåter mig själv att vara ledsen, jag har gråtit och varit arg, men jag måste någonstans också se framåt. Det finns inga genvägar just nu, utan den enda som kan påverka det här till att gå över är jag själv, min styrka och min inställning.

Hoppet är det sista som överger mig, och jag ska kämpa mig igenom det här också – på ett eller annat sätt!

Så, i och med detta förstår ni alla att Ni inte kommer att se mig i spåren varken i helgens Skandinaviska cup i Lettiska Madona eller i Vasaloppet. Jag kommer mest troligt att befinna mig i en simhall där jag trampar vatten eller på en testcykel i något varmt och svettigt gym istället..

Sköt om Er och må gott!

IMG_7835

Ett svar på “Läget. Positivt och mindre roligt..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>